Veelgestelde vragen

Help, er is een probleem met stroom of brand!
Blijf rustig. Bij direct gevaar belt u altijd 112.
  • Er is brand in mijn woning!

    • Bel 112 en vertel dat u zonnepanelen heeft. De omvormer kan in de meterkast uitgeschakeld worden door de groep uit te zetten waar de PV sticker bij zit. Daarnaast is de omvormer, vaak staat deze op zolder, voorzien van een DC schakelaar. Ook is er op zolder een lastscheider (in de volksmond werkschakelaar) aanwezig.
  • Ik heb geen stroom in mijn woning.

    • Controleer of de groepen in de meterkast “naar boven” staan. De zonnepanelen zitten op een eigen groep. Hierdoor hebben de zonnepanelen geen invloed op uw andere apparatuur in uw woning.
  • Ik ruik een vreemde geur in de meterkast of bij de omvormer.

    • Indien u een brandgeur in de meterkast ruikt. Schakel de stroom uit. De meeste meterkasten zijn voorzien van een hoofdschakelaar. Bel vervolgens naar Leystromen via telefoonnummer 088 031 33 00. Buiten kantoortijden kunt u bellen naar 088 031 33 06. Let op: Indien u brand heeft belt u direct 112. Als u een gaslucht ruikt in de meterkast belt u direct 088-9009. Als de gasgeur erg sterk is en/of u weet niet waar die vandaan komt kunt u direct 112 bellen.
Hoe werkt een zonnestroom systeem?
De werking van een zonnestroom systeem leggen we graag aan u uit.

Vanuit Leystromen zijn of worden er zonnepanelen op het dak van uw woning gelegd. We vertellen u graag, hoe zo een zonnestroom systeem werkt. 

en zonnestroomsysteem zorgt ervoor dat je energie kunt opwekken met behulp van de zon. Dit systeem bestaat uit zonnepanelen en een omvormer, en samen zetten ze zonlicht om in bruikbare stroom voor je huis. Maar hoe werkt dat precies? Hieronder leg ik het stap voor stap uit.

1. Zonnepanelen Vangen Zonlicht Op

De zonnepanelen op je dak vangen het zonlicht op. In de zonnepanelen zitten zonnecellen die het zonlicht omzetten in elektriciteit. Deze elektriciteit is echter gelijkstroom (DC), en die kun je niet direct gebruiken in je huis.

2. De Omvormer Zet Gelijkstroom Om in Wisselstroom

De stroom die uit de zonnepanelen komt, moet nog omgezet worden in wisselstroom (AC). Dit is de stroom die je apparaten in huis gebruiken. Hier komt de omvormer in actie. De omvormer zet de gelijkstroom van de zonnepanelen om in wisselstroom, zodat je die kunt gebruiken voor bijvoorbeeld je koelkast, tv of wasmachine.

3. Gebruik van Zonnestroom in je Huis

Zodra de omvormer de wisselstroom heeft gemaakt, wordt deze naar je stoppenkast gestuurd. Vanuit daar stroomt de elektriciteit door naar de stopcontacten en apparaten in je huis. Als je meer stroom opwekt dan je nodig hebt, gaat de overtollige stroom naar het elektriciteitsnet.

4. Terugleveren aan het Net

Als je op een zonnige dag meer stroom opwekt dan je verbruikt, lever je die stroom terug aan het elektriciteitsnet. Dit heet “terugleveren”. Je energieleverancier houdt dit bij en verrekent het met de stroom die je zelf verbruikt wanneer je zonnepanelen niet genoeg opwekken, zoals ’s avonds of op bewolkte dagen. Let op: Elke energieleverancier kan andere voorwaarden, kosten en opbrengsten rekenen voor het terug-leveren van stroom. Laat u hierover goed informeren door uw energieleverancier.

Tip: Vraag bij de energieleverancier ook om de voorwaarden en de mogelijkheden voor het modelcontract. 
Tip: Probeer zoveel mogelijk stroom te verbruiken op het moment dat u het opwekt. U maakt dan echt direct gebruik van de zon! 

5. Monitoren van je Zonnestroomsysteem

Veel omvormers, zoals die van SMA, hebben een monitoringsfunctie. Hiermee kun je via een app of website in de gaten houden hoeveel energie je opwekt en hoeveel je verbruikt. Zo zie je precies hoe goed je zonnestroomsysteem werkt.

Samenvatting van de Werking:

  • Zonnepanelen vangen zonlicht op en maken gelijkstroom.
  • De omvormer zet deze gelijkstroom om in wisselstroom, die geschikt is voor je huis.
  • De opgewekte stroom gebruik je direct in huis. Overtollige stroom gaat naar het elektriciteitsnet.
  • Je kunt via een app of website je energieproductie in de gaten houden.

Met een zonnestroomsysteem en omvormer kun je dus je eigen stroom opwekken en besparen op je energierekening!

 

Vragen over de omvormer?
Wat beteken de lampjes op mijn SMA omvormer?
  • Groen Lampje: Alles Werkt Goed

    • Betekenis: Het groene lampje betekent dat je omvormer goed werkt. Je zonnepanelen wekken stroom op en alles functioneert zoals het hoort.
    • Actie: Geen actie nodig. Alles werkt zoals het hoort!
  • Rood Lampje: Er is een Probleem

    • Betekenis: Het rode lampje betekent dat er een fout is opgetreden in de omvormer. Dit kan een tijdelijk probleem zijn, zoals een storing in het elektriciteitsnet.
    • Actie: Controleer de foutmelding op het display of in de Sunny Portal app. Vaak kan de fout worden opgelost door de omvormer te resetten. Schakel hiervoor de omvormer uit en weer in. Als het probleem blijft, neem contact op met je installateur.
  • Blauw Lampje: De Omvormer is Verbonden met het Internet

    • Betekenis: Het blauwe lampje brandt wanneer je omvormer verbinding maakt met het internet, bijvoorbeeld via WiFi. Dit betekent dat je de prestaties van je systeem online kunt volgen.
    • Actie: Alles werkt goed, en je kunt via de Sunny Portal app of website je systeem monitoren

Let op: Als er onvoldoende zonlicht is en u heeft geen werkende internetverbinding op uw omvormer, zal er dus geen lampje zichtbaar zijn. De omvormer gaat vanzelf weer aan zodra er voldoende opbrengst is! 

 

Wat beteken de lampjes op mijn Autarco omvormer?

De lampjes op een Autarco omvormer geven belangrijke informatie over de status en werking van het systeem. Hier is een overzicht van wat de verschillende lampjes meestal betekenen:

  1. Groen lampje (Status OK)

    • Continu aan: De omvormer werkt correct en produceert stroom zoals verwacht.
    • Knipperend: De omvormer is bezig met opstarten of synchroniseren met het elektriciteitsnet.
  2. Geel/oranje lampje (Waarschuwing)

    • Continu aan: Dit geeft meestal een waarschuwing aan. Er kan sprake zijn van een tijdelijke storing, zoals onvoldoende zonne-instraling, waardoor de omvormer niet optimaal werkt.
    • Knipperend: Er is een tijdelijke onderbreking van de stroomproductie, maar de omvormer probeert zich te herstellen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij schommelingen in de netspanning.
  3. Rood lampje (Foutmelding)

    • Continu aan: Er is een fout opgetreden die voorkomt dat de omvormer stroom kan produceren. Dit kan te maken hebben met overbelasting, een probleem met de verbinding met het elektriciteitsnet, of een defect in de omvormer zelf. In het schermpje van uw omvormer kunt u een tekst zien. Hierop staat de foutcode waarom het gaat. Indien er “no grid’ staat, controleert u dan of de groep in de meterkast aan staat. Mocht dit het geval zijn, of u ziet een andere melding, neem dan contact met ons op! 
    • Knipperend: Er is een fout die mogelijk directe aandacht nodig heeft. Draai de DC-switch onder de omvormer naar OF en zet de automaat in de meterkast uit. Nadat u dit gedaan heeft kunt u contact met ons op nemen (0165 – 714 181) 

 

Ik wil ook zonnepanelen!
kan ik mezelf aanmelden voor de zonnepanelen?
  • U woont in een huurwoning van Leystromen

    • Neem contact met ons op. Wij gaan na of uw woning geschikt is voor het plaatsen van zonnepanelen. Zonnepanelen worden voor een langere periode geplaatst. Vandaar dat we ook eerst nagaan bij Leystromen, ofdat er bijvoorbeeld onderhoud gepland staat aan uw woning. 
  • U woont in een woning van een andere woningcorporatie. 

    • Mogelijk is uw woningcorporatie ook bezig met het plaatsen van zonnepanelen, of is het mogelijk dat u dit middels een ZAV (zelf aangebrachte voorziening) doet. Neemt u altijd eerst contact op met uw woningcorporatie wat de mogelijkheden zijn. Mocht u toestemming krijgen voor het plaatsen van zonnepanelen, neemt u dan contact met Led Up op. Wij helpen u graag! (www.LedUp.nl
  • U woont in een koopwoning, of heeft een bedrijfspand en interesse in zonnepanelen.

    • Uiteraard helpen wij u graag bij de verduurzaming van uw koopwoning of bedrijfspand. Neemt u contact met ons op en wij vertellen u graag over de mogelijkheden. (www.LedUp.nl
Welk onderhoud moet ik uitvoeren aan de zonnepanelen?
U kunt zelf meewerken aan een goede werking van uw zonnestroom systeem!
  • Moet ik de zonnepanelen schoonmaken?

    • Als uw zonnepanelen vies zijn, is er minder opbrengst. Je wilt natuurlijk zoveel mogelijk opbrengst van de zonnepanelen. De zonnepanelen die Leystromen plaatst zijn voorzien van een vuil-afstondende laag. Hierdoor is er minder onderhoud nodig. Door de regen spoelt normaal gesproken het vuil van de panelen af. Heeft het net geregend, maar uw zonnepanelen zijn nog erg vuil en/(of) u heeft een mindere opbrengst? Neem dan contact met ons op. Wij kijken dan met u mee en overleggen met Leystromen wat het beste is om voor u te doen.
  • Ik heb last van vogelnestjes.
    • Vogels zoeken een beschermde plek op voor het bouwen van hun vogelnestje. Soms kiezen ze ervoor, om hun nest onder de zonnepanelen te maken. Is dit bij u het geval? Neem dan contact met ons op. Wij zullen in overleg met Leystromen kijken naar een oplossing. Let op: Tijdens het broed seizoen mogen er geen werkzaamheden uitgevoerd worden rondom het vogelnest! 
Moet ik mijn energiemeter vervangen als ik zonnepanelen plaats?
Dit hangt er vanaf wat voor meter u nu heeft.
      https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter
    • Zodra de zonnepanelen geplaatst zijn, maken wij melding bij de netbeheerder. In het gebied van Leystromen is dit Enexis. Enexis controleerd vervolgens of uw meter geschikt is voor de juiste registratie van de terug levering van uw zonnestroom. Mocht dit niet het geval zijn, zal Enexis met u een afspraak maken zodat zij de meter voor u kunnen vervangen.
  • Zijn er kosten verbonden aan het vervangen van de energiemeter? 

    • Doordat wij uw zonnepanelen voor u aanmelden bij de netbeheerder en is uw meter ongeschikt voor teruglevering van stroom? Dan is het vervangen in dit geval voor u kosteloos. Weigert u deze meter en wilt u in de toekomst alsnog een andere meter? Dan kan het zijn dat Enexis u hiervoor kosten rekent.
  • Ik heb al een digitale meter, maar wil graag een andere, kan dit? 

    • Indien uw meter geschikt is voor het terugleveren van stroom, maar u wilt zelf graag een andere meter, kan dit aangevraagd worden bij Enexis. Enexis rekent kosten hiervoor. Meer informatie kunt u vinden op de website van Enexis: https://www.enexis.nl/meter/slimme-meter